1. – 3. Dezember 2022

Jahrestagung

Sprechen

Zeit: 01.–03. Dezember 2022
Ort: Waldhaus Herchen, Wuppertaler Str. 2, 51570 Windeck

Materialität und Medialität des Sprechens 

Donnerstag, 01. Dezember 2022
Konzeption: Veronika Stritzke, Simone Pfeifer, Nils Julian Meiß und Johannes Dominik Hardt

14.00 Uhr
Begrüßung

14.15 Uhr
Walk & Talk: Medialität und Materialität des Sprechens

15.15 Uhr
Prof. Dr. Heike Klippel, HBK Braunschweig: Respondenz zum Film S.C.U.M. Manifesto (1976)

15.45 Uhr
Pause

16.00 Uhr
Veronika Stritzke/ggf. Respondenz von Prof. Dr. Wolfram Nitsch: Canoës von Maylis de Kerangal (2021)

16.30 Uhr
Dr. Simone Pfeifer/Respondenz Nils Julian Meiß: Voice and Mediation in Female Muslim Prayer Spaces

17.00 Uhr
Round Table mit Prof. Dr. Heike Klippel, Prof. Dr. Joachim Harst, Prof. Dr. Nicolas Pethes und Prof. Dr. Wolfram Nitsch

18.00 Uhr
Pause

19.00 Uhr
Diskussion in Kleingruppen

Corporeal Speaking

Freitag, 02. Dezember 2022
Konzeption: Ayiguzaili Aboduaini, Nina Eckhoff-Heindl, Sandra Kurfürst, Annette Steffny, Julia Willms

09.00 Uhr
Introduction to the Panel

09.45 Uhr
Interactive Object-Based-Learning (OBL) workshop with Alanur Imin

12.00 Uhr
Pause

14.00 Uhr
Screening of a relevant artistic perspective and ensuing joint discussion of the panel

Übersetzen

Freitag, 02. Dezember 2022
Konzeption: Agnes Stillger

Das Panel widmet sich dem Übersetzen von räumlichen Konzepten als gewaltvolle Übertragungen in kolonialen Strukturen sowie Praktiken der Verweigerung einer Übersetzung, bzw. Gegensetzungen durch alternative Episteme von Raum. Ausgangspunkt ist Sonia Barretts Werk “Dreading the map”, das sich mit Landkarten, dem Fetisch der Kartographie auseinandersetzt. Barret verbindet damit eine westliche Ontologie, die Trennung von Mensch und “Natur” und deren Verwertung als Ressource. “Dreading the map” konstruiert ein alternatives Raummodell, das über Fläche, Fixpunkte und Verbindungslinien hinausgeht, und will statt einer Aufteilung und Trennung von geographischen Räumen eine Fluidität und Interrelationalität sichtbar machen. Wie kann dabei auch eine Handlungsmacht (agency) aller Lebewesen und von Materie, inklusive atmosphärischer Elemente, dargestellt werden? Das Panel lädt zur aktiven Teilhabe an kulturellen Praktiken des Flechtens und der Sorge aus Afro-Diasporischen Kontexten ein, um gemeinsam eine De- und Rekonstruktion geographischer Karten zu unternehmen.

15.00 Uhr
Dreading the Map. Raumkonzepte und ihre Übersetzung aus dekolonialer und ökofeministischer Perspektive
Ein Gespräch und eine gemeinsame physische Übersetzungsaktivität mit der Künstlerin Sonia E. Barrett (in Englisch)
Die Teilnehmenden sind eingeladen, jegliche Form von (Land)Karten, die sich auf ihr kulturelles Erbe beziehen, als Arbeitsmaterial beizutragen.

18.00 Uhr
Pause

19.30 Uhr
Programm des Gender Boards
Prof. Dr. Mine Gencel Bek: Speaking about Life Stories through Photographs: Notes from an Ethnographic Research
This study explores the life narratives of ten women who migrated from Turkey to Germany in order to understand gendering aspects of migration with inhabited power dynamics, constraints, and possibilities as well as their life trajectories. The interviews with women on their lives and migration stories were conducted through the photographs they chose to show and those on display in the houses. The research questions of the study are as follows: What do women do and say about their lives with the photos at home and with the ones that they show? Which themes, words and discourses are repeated, absent, or silenced? How do they construct and contest their identities and feelings of belongings? How do they remember and connect with their past places and relations and imagine a future.

Nicht-Sprechen

Silencing: Exclusion and Censorship in Western Academe

Samstag, 03. Dezember 2022
Konzeption: Alain Alvarez, Aminata Diouf, Giacomo Paci, Simone Pfeifer, Simon Meienberg

In which ways are critical practices included/excluded by institutions that produce and engage in the production of knowledge? Critical approaches open new paths for research, they make visible phenomena that have long been overlooked and they open the door for social/political changes that are more than urgent in our present societies. Nevertheless, critical practices do not seem to be equally welcome when they reflect on the structure and organization of the same institutions that claim and defend the value of critical practices. Critical theories (race studies, black studies, feminists studies and postcolonial studies, among others) seem to be praised as long as they do not challenge the very core of the epistemic/bureaucratic system governing modern knowledge-production institutions (from museums to universities, from NGOs to government Ministries). Inclusion of theories and exclusion of people seems to replicate the capitalist motto of “open borders for products/closed borders for people” that exploit, extract and profit from the knowledge of minorities, immigrants and refugees once they enter the academic/bureaucratic system of hegemonic countries. How do the complex positionalities of foreign scholars deal with these situations? What are the questions to pose to these systems and institutions? And what are the projects needed to build a fair division of the intellectual labor?

09.00 Uhr
Presentation by Dr. Julten Abdelhalim

Text: Abdelhalim, J. (2021). “‘Why Don’t You Study Your Own Country?’ Situating the Semi-self, amongst Hybrid Identities.” In Global South Scholars in the Western Academy. Harnessing Unique Experiences, Knowledges, and Positionality in the Third Space, ed. by Martin, S. B., Dandekar, London: Routledge, 10. 

09.45 Uhr
Presentation by Nuha Askar

10.30 Uhr

Pause

10.45 Uhr

Conversation between Dr. Julten Abdelhalim and Nuha Askar

11.15 Uhr

Open discussion and final remarks

12.00 Uhr

Ende